Tiedotteet

 MP- jaoksen kuulumiset talvelta 2014.

Kausi meni todella hienosti. Antti Pekkonen voitti jääradan SM- kultaa luokassa Veteraanit. Myös muissa luokissa tulokset  olivat hyviä. Juho Mähönen JR2A- luokassa SM 4.

Seuraavassa tarinaa tosi tekijöiden takaa " penkalta on niin paljon helpompi ajaa".

 

                                                               Kausi 2014

Terve pitkästä aikaa moottoripyöräjaokselta. Talvikausi on pyörämiehiltä loppumassa ja henkilökohtaiset kisat ajettu. Joukkuekisaan tuntuisi mieli vielä vetävän. Siitä sit myöhemmin lisää. Kilpailuja ei tälle talvelle pystynyt järjestämään kuin kaksi kahdeksan suunnitellun sijasta. Oli melkoisen oikukas luontoäiti talviurheilijoita kohtaan kuluneena talvena. Lunta ja jäätä ei joka paikkaan riittänyt ja useita kilpailuja peruuntui olosuhteiden takia.

   Leppävirta RT:n pyörämiehet jotka tänä talvena kilpailivat pystyivät keleistä huolimatta harjoittelemaan hyvin ja mukaan tuli myös uusia harrastajia jotka olivat mielissään, kun harrastepaikka oli siirtynyt lähemmäksi kylää. Uusi harjoitusrata saatiin Unnukan Lajunlahteen Nikkilänmäelle. Tilaa oli enemmän ja radasta saatiin vauhdikkaampi kuin aiemmin Riikinnevan Iso-Paalanen lammella olleesta radasta. Toivottavasti jatkossakin saamme harjoitella samassa paikassa, koska harjoitusolosuhteet vaikuttavat myös moottoripyörien jääradalla paljon.

   Kaudella 2014 Leppävirta RT:n nimissä seuraa edusti neljä kuljettajaa SM- lähdöissä; JR1A, JR2A, Veteraanit. JR1A kuljettaja Jussi Kervinen Juvalta oli siirtynyt seuraamme Pieksämäen Moottorikerhosta ja toi mukavasti apua tarjoten oman harjoitusratansa käyttöön Juvalla. Jussin molemmat kilpailut epäonnistui tekniikan oikuille mutta kilpailulähdöt Jussi ajoi loppuun huippu-urheilijamaisesti.

JR2A kuljettaja Juho Mähönen Rantasalmelta pisti viime kauden jälkeen pyörän tekniikan uusiksi ja harjoitusmetoditkin oli kuulemma vaihtunut. Asia huomattiin heti Mäntsälän lähdössä ja penkalta kommentit olivat; Nyt Juholla pyörä kulkee ja mies on rauhoittanut ajoaan. Maalissa hyvän ajon päätteeksi sijoitus 5. Tuomaristo kokoontui kaatumisen takia ja ilmoitti lähdön voittaneen kuljettajan ohittaneen keltaisella lipulla niin hänen ajonsa hylättiin. Näinpä Juhon lopulllinen kisatulos 4. Toinen kisa joka oli viimeinen ajettiin Kuhmossa. Juho otti taas hyvän lähdön ja teki omalla tasaisella ajollaan tulosta ollen maalissa 5. Lähdön jälkeen nopea analysointi; Rata oli jo aika pahassa kunnossa ja ei pystynyt parissa mutkassa menemään toivotulla tavalla mut hyvin se meni. Taisi SM-pisteet riittää 4 sijaan.

   Veteraanit Antti Pekkonen ja Janne Tainio nämä kaksi kaverusta jotka ovat jo useampana talvena toisiaan tukemalla ja kannustamalla saaneet aikaan tuloksia joihin monet eivät uskoneet. Periksi antamattomalla tekemisellä sekä sitoutumisella tavoitteeseen olla SM- tasolla kärjessä ei olisi toteutunut ilman jo lapsuudessa syntynyttä yhdessä tekemisen iloa.

   Kausi ei ollut kummallekkaan iloisin ja helppo mutta nämä kaksi kaveria ja heidän taustajoukot eivät antaneet periksi tavoitteessaan. Tiivistettynä taustajoukoista katsottuna kausi 2014 Veteraanit: Antti aloitti kauden harjoitukset Suomenmestaruus mielessä, koska kauden 2013 pronssi antoi uskoa siihen, että se on mahdollista. Harjoituksia kertyi 10h kesällä huollettuun moottoriin ja kaikki oli siltä osin kunnossa. Kisoihin oli aikaa viikko ja lauantaina vielä pienet ajoharjoitukset ja suunnitelman mukaan moottorin huolto mutta sitten kuului kesken ajon rannalle asti jotain, PLOKS! ääni sammui ja kulku pysähtyi. Mitä tapahtui…juoksujalkaa paikalle ja voi helevetinvoimat olivat päässeet valloilleen, moottorista lohkot halki. Vedettiin siinä happea jokainen tahollaan ja sit se taas alko rullata. Mistä moottori, uusi pyörä vai antaako olla. Ei anneta olla. Janne sanoi; etsitään moottori ja hei mulla on vanhapyörä tallissa ota Antti se ja anna mennä sillä. Janne vaihtoi supermotorenkaat piikkirenkaisiin laittoi pyörän kyytiin ja niin oli miehet seuraavan aamuna Juvalla koittamassa ja isolohko”vanha mörkö” Antin alla menossa mukana. Ai näitä veteraaneja. Taustalla porukka  pauhasi ja alakertaa etsittiin kunnes Ameriikasta se käypänen sit löyty. Tilataan, odotellaan 3 vkoa. Mäntsälässä kisattiin ja Antti ylivoimaisesti voittoon Jannen vanhalla pyörällä Jannen ollessa uudella 14. kaaduttuaan väistö tilanteessa 5. paikalta. Herrasmies käytöstä. Kisakalenterissa peruutuksia, oliko se sit tässä tää kausi.

Moottorinlohkot ja vaihteisto tuli, se tarkistettiin vaihderattaisiin tarvittavat muutokset Jannen toimesta. Harri kasasi moottorin ja Antti sai tiedon et koittamaan pääsee lauantaina. Koeajossa kaikki taas ok ja kuski innoissaan et tutulla pääsee lähtemään, jos kisoja tulee ja tulihan ne. Kajaani peruuntui viime hetkellä mutta Kuhmossa vielä järjestettiin 16.3 kilpailut. Sinne sit. Ilmassa oli jännityksen tuntua, kuinka käy. Antti oli levollinen jo aiemmin vkolla ja kisapaikalla tuumaili; et homma pelaa otan sen mestaruuden. Kisalähtö 1. lähdöstä keulaan ja homma näytti selvältä mutta mutta kolarointi takana aiheutti lähdön uusinnan. Lähtö 2. lähdöstä keulaan ja taas asia selvä, Antti vie porukkaa. Maaliin tullessa varmistellen maaliin tulon, takaa tulee kisakumppani ja vierekkäin maaliin aikaeron ollessa 0.028s Antin ollessa lähdön 2. Molemmilla hyvä mieli, kaverille voitto Antille mestaruus. Antti kiittää kaikkia mukana olleita mestaruudesta ja HEI Jannelle iso KIITOS ja muita ylistyssanoja. Onhan tämä yksilölaji mut eihän näitä yksin voiteta. Tehdään porukalla. Kiitos.

   Janne hankki kaikessa hiljaisuudessa kesällä uuden pyörän. Merkki uskollisena samalla merkillä mentiin KTM. Ensimmäisissä harjoituksissa odottavat tunnelmat et miten käy käteen ja onko siinä kulkua. Alkuun tuntui hyvältä mut aikansa ajellessa Janne oli sitä mieltä ettei pyörä ole jotenkin iskussa. Moottorissa ei taida olla kaikki hepat virkeenä joita oli puhuttu olevan. Alustaa säädettiin ja tuntuma rataan alkoi parantua. Ajoa pitää vaan saada lisää et oppii ja tottuu pyörään. Talvi oli kuitenkin tähän tarpeeseen huonoin mahdollinen. Tehonmittaus osoitti et ei siellä ole kaikki ok puuttuu useampi heppa. Kilpailuissa tulokset jäivät tältä kisoja kiertäneeltä veteraanilta vaisuksi juurikin näiden kadonneiden heppojen takia. Tuleville talville ne etsitään. Janne kiittää kaikkia avusta ja tuesta.Kiitos.

   Näin mentiin ”talvi” 2014 pyörämiesten talvikaudella. Omastapuolesta KIITOS seuralle tuesta harjoitusradan ylläpitoon ja kaikille harrastajille sekä kilpailijoille jotka olette rataa käyttäneet. Hyvää kilpailuvuotta kaikille Leppävirta Racing Teamin edustajille. Pitäkää yhteishenki yllä niin menestystä tulee.

                  Terveisin: Harri Pekkonen

PS. Laitan lopulliset sijoitukset kunhan ne varmistuu.

 

Morot!
  Kuulumiset pyöräpuolelta kuljettajan kertomana kaudelta 2012.
   Talvellahan oli alunperin merkitty kalenteriin 8 kisaa + kerhojoukkueiden kisat. Taisi kuitenkin supistua säiden takia 5 kisaan.
Ensimmäisenä oli Pohjanmaan kierros josta ensin Seinäjoki. Tulos oli 2. Grönin voittaessa. Antti ajoi A-luokassa sijan 14. Niko oli JR1B:ssä 4.Juho Mähönen JR2A:ss 13.Niko pienessä B:ssä 6. Ja Henri Nyyssönen 7.
  Kauhajoelle olivat tehneet normaalista poiketen todella leveän ja hienon radan vaikka lunta ja tuiskua oli enemmän kuin tarpeeksi.
Oma kisa meni visiirin jäätymisen auttamana hiukan mönkään ja tulos 4. JR2B-> Niko 7. ja Henri 8. JR2A->Mähönen kaatui. JR1B->Niko 5. JR1A-> Antti 20. 2s ennen Kaulamoa.. ;-)
   Sitten tuli kuukauden tauko ja 3 peruttua kisaa..
Seuraavana suunta Jämsään. JR1B-> Niko ajoi hallittuun voittoon selvällä 0.2s erolla pieneen vihreään mieheen!!(Kawasakinvärit) JR2B-> Niko ja Henri peräkkäin maaliin sijoilla 6 ja 7. Vetskuissa sitten ajettiin molemmat ja voitin jopa sen lähdön Antin tullessa heti kannoilla toiseksi!
   Seuraavana päivänä sitten Konnevedelle. Itse jäin lähdössä pahasti ja Antti pääsi kärkeen, hetki "koulutusajoa"  ja maalissa sijat 1. ja 2. mutta toisinpäin kun Jämsässä. JR1B-> Niko 5. JR2A-> Mähönen 11. JR2B->Henri 7. ja Niko 9.
   Viimeisenä oli Kajaani. Vetskuissa olin 3. ja Antti 4. JR2B-> Niko 5. ja Henri 15. (taisi kaatua)  mutta maaliin ajoi sitkeästi ohitellen.JR1B-> Niko 6.

   Talven loppupisteissä olin 2. ja Antti 4. Nikolle sai nousupisteitä SM- A-luokkaan nousuun mutta ajetaan vielä kausi 2013 kokemusta hakien B-luokassa.

Kesäkisat:
  Kouvolasta aloitettiin, molemmissa lähdöissä tulos 5. kuten myös totaalin tulos. (liikaa hiekkaa..)
Turun jätin kustannus syistä väliin..
  Oulussa ajettiin 2 eri kisaa peräkkäisinä päivinä. lauantaine eka erässä 5. ja toisessa myös 5. totaalin 6.
Sunnuntaina aika-ajo meni renkaiden osalta penkin alle sateen loputtua liian aikaisin. Eka erän tulos sekarengastuksella 6. ja toinen lähtö "oikeilla" renkailla 4. Totaalissa tais olla 5.
   Hyvinkäällä oli viimeinen kisa upealla mutta vaikealla radalla!
Aika-ajossa 7. Niko 15.
Eka lähdössä sijoitus 8. Niko 11.
Toinen lähtö minä 5. ja Niko 13.
Kolmas lähtö minä nurin ja 10. Niko 12.

  Totaalissa olin 7. ja Niko 11.

T: Janne Tainio, kauden 2012 Jääradan luokka: VET SM- hopeaa.

Terve!
  On ollut mukava muistella viimekautta niin pyörien kuin autojen osalta. Seuralle on tullut menestystä hienosti!!! Juhlat on nyt juhlittu ja tulevaisuuteen mieli käännetty. Jääradalle olen jättänyt hakemuksen ympäristötoimelle, koska edellinen 5 vuotta umpeutuu vuoden loppuun. Uutta paikkaa on toiveissa saada, joka olisi turvallisempi paikoituksen ja kulkemisen huomioiden. Radan pituus ei juuri kasva, mutta suoraa saisi enemmän. Aurauskalustoon panostetaan edelleen mm. harjakone, joka valmistui viimetalvena, olisi tarkoitus saada tositoimiin. Mikä parasta, olisi rata tässä lähialueella, minne uusien harrastajien on helppo tulla ja lajista kiinnostuneet katsojat ovat myös tervetulleita. Tammikuussa asia selviää radan osalta...peukut pystyyn!!
  Kiitos vielä kaudesta 2012 kaikille, jotka olette olleet mukana mahdollistamassa seuramme kuljettajien menestystä.

MP- jaos/ Harri Pekkonen