Drifting

on näyttävä ja vauhdikas autourheilulaji. Drifting-kilpailussa on tarkoituksena löytää kuljettaja, joka hallitsee parhaiten ajoneuvonsa käsittelyn muuttuvissa olosuhteissa eri moottori- tai katuradoilla. Kilpailupäivänä tuomaristo osoittaa rata-alueen, jossa kilpailu tapahtuu sekä kertoo lähtökohdat, mitkä kilpailijoiden odotetaan kilpailun aikana toteuttavan. Paras kilpailija on siis se, joka vallitsevissa olosuhteissa pystyy parhaiten esittämään niitä asioita, tekniikoita sekä taidokkuutta, joita tuomarit peräänkuuluttavat.

Driftingissä haetaan kuljettajaa, joka pystyy kuljettamaan autonsa maksimaalisella nopeudella oikeata ajolinjaa pitkin pitämällä auton koko arvostelualueen matkalla maksimaalisen suuressa luistokulmassa ja suorittamalla sujuvat ja nopeat suunnanmuutokset (transitiot) ilman turhia korjaamisia auton kulmassa tai kaasun asennossa.

Tuomarointi suoritetaan tarkkailemalla auton nopeutta, ajolinjoja sekä luistokulmaa läpi arvostelualueen. Lisäksi tuomaristolla on mahdollisuus pisteyttää muita tekijöitä, kuten kaasun käyttö, suunnanmuutosten (transitioiden) tarkka kohta jne.

Sarja Kaudella 2009 ajettiin ensimmäinen lajin virallinen arvosarja kun AKK myönsi trophy-arvon X-tremen järjestämälle drifting sarjalle. Vuonna 2011 lajissa palkittiin ensimmäinen suomenmestari ja voittaja ratkaistiin "kerrasta poikki"-kilpailussa Virtasalmen Motoparkissa. Kaudella 2012 tittelistä päästään kamppailemaan 6 osakilpailun mittaisessa SM-sarjassa. Osakilpailut järjestää Radalle Urheiluautoilijat ja Suomen Drifting ry. Molemmat järjestävät kolme osakilpailua.

Kalusto Autoista kiinnostuneille lisäkiinnostusta driftingissä tuo varsin vapaat rakentelusäännökset kilpa-ajoneuvojen suhteen. Kun säännöt ovat vapaat, löytyy kilpakalustosta mielenkiintoisia "hybridejä" kuten C-sarjan Mersu jenkki V8 -tekniikalla tai Mazda RX7 Nissanin turbotekniikalla. Kun näihin yhdistetään vielä siisti ja "tuunattu" ulkonäkö ja monesti yli 400 hevosvoimaa on autourheilusta kiinnostuneiden mielenkiinto arvatenkin herännyt.